Zes tips voor het bepalen van de prijs van je foto’s

Zes tips voor het bepalen van de prijs van je foto’s
januari 30, 2018 Edo Koch

 Hoe bepaal je de prijs voor je diensten als fotograaf? In dit blog lees je de 6 belangrijkste tips voor het bepalen van je prijs. Één ding is zeker, als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Laat ik beginnen met de moeilijkste overweging, voor mij persoonlijk in ieder geval. Maar wel een belangrijke basis om mee te beginnen.

1: Welke formule hanteer je?

Dit klinkt misschien in eerste instantie wat cryptisch, maar wat ik hiermee bedoel is welke logica je op je prijsmodel loslaat. Mijns inziens zijn er twee varianten: op basis van tijd of op basis van waarde.

Prijs gebaseerd op tijd

Voor zover ik weet hanteren de meeste fotografen een prijs gebaseerd op tijd. Daarmee is de basis van je prijsmodel de kosten die je maakt. Eenvoudig, duidelijk voor iedereen. Dus een mooi model om mee te werken. Daar ben ik het zelf volledig mee eens en ik hanteer dit model dan ook regelmatig.

Prijs gebaseerd op waarde

Dit in tegenstelling tot het model op basis van waarde, waarmee je uitgaat van de waarde die de door jouw gemaakte foto heeft voor je opdrachtgever. Wat is die waarde dan precies, hoor ik jullie denken? Dit kan ik het beste illustreren met een aantal voorbeelden. Stel je voor, je bent een fashion fotograaf, en een magazine vraagt je om een coverfoto te schieten. Dit kan een lokale glossy zijn, maar ook een nationaal of internationaal magazine. Er zit enorm verschil in oplage, van 2000 tot 20.000 of misschien wel 200.000 stuks. De waarde van dezelfde foto in een grotere oplage is natuurlijk veel groter.

 

 

De foto’s hierboven heb ik gemaakt voor een regionaal magazine met een een oplage van 2000 stuks en een zakelijke magazine met een oplage van 500 stuks. Deze hebben een hele andere waarde dan bijvoorbeeld de cover van een bekend, groot tijdschrift. Terwijl de tijd die je ermee bezig bent wel eens exact hetzelfde zou kunnen zijn.

Een ander voorbeeld is een landschapsfotograaf die voor de website van een landschapsbeheerder een herfst shoot gaat doen of de fotograaf die het iconische Microsoft Windows bureaublad heeft geschoten. Ook hier geldt dat die laatste, met bekendheid bij miljoenen mensen, een hogere waarde kent.

 

 

 

 

Belangrijk bij deze keuze is dus de vraag welk prijsmodel het beste bij jouw specialisme past. Ik denk zelf dat elk type fotografie zich leent voor een prijs op basis van waarde, maar bepaalde specialismen lenen zich er uiteraard zeer goed voor, zoals fashion-, stock- of reclamefotografie.

 

Ben je nieuwsgierig naar de volgende punten en wil je verder lezen? Dat kan op de website van CameraNU.nl via onderstaande button.

 

Lees verder op CameraNU.nl

 

2: Wat zijn de kosten die je maakt?

3: Welke prijsopbouw hanteer je?

4: Denk ook aan copyright en licenties

5: Kijk naar de markt om je heen

6: Welk prijsniveau kun je vragen?

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Translate »